Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Παρατηρήσεις και ενστάσεις σχετικά με τη διδασκαλία και τις εξετάσεις των ξενόγλωσσων μαθημάτων στα πιλοτικά σχολεία

1ο Γυμνάσιο Αχαρνών
Αχαρνές, 1/3/2012
Λιοσίων 44
Αχαρναί Αττικής 13672

Εκπαιδευτικοί των Ξενόγλωσσων ειδικοτήτων του 1ου Γυμνασίου Αχαρνών

Προς :κυρία Β. Δενδρινού, κυρία Ε. Καραβά, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Κοινοποίηση : Διεύθυνση Β`βάθμιας Εκπαίδευσης, Σύμβουλοι Ξένων Γλωσσών, Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Ξένων Γλωσσών, Πιλοτικά Σχολεία, Εκπαιδευτικό Δίκτυο Ενημέρωσης alfavita

Θέμα: Παρατηρήσεις και ενστάσεις σχετικά με τη διδασκαλία και τις εξετάσεις των ξενόγλωσσων μαθημάτων στα πιλοτικά σχολεία

Στη διάρκεια της διήμερης επιμόρφωσης σχετικά με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών που εφαρμόζεται στα πιλοτικά σχολεία (1ο ΠΕΚ Ηλιουπόλεως, 17 και 18/2/2012) πληροφορηθήκαμε ότι είναι πιθανόν οι μαθητές των Πιλοτικών Γυμνασίων να εξετασθούν στο μάθημα της 1ης και της 2ης ξένης γλώσσας σε πλαίσια συναφή με το Κρατικό Πιστοποιητικό γλωσσομάθειας (αναμένεται σχετικό Προεδρικό Διάταγμα).
Αυτή είναι μια εντελώς νέα πληροφορία για μας, αφού στο πρώτο τριήμερο της επιμόρφωσης του Νοεμβρίου 2011 δεν έγινε καμία νύξη για τις προαγωγικές / απολυτήριες εξετάσεις της φετινής σχολικής χρονιάς. Μάλιστα λάβαμε τη διαβεβαίωση από την υπεύθυνη της επιμόρφωσης, κυρία Ευδοκία Καραβά, ότι οι εξετάσεις θα διεξαχθούν όπως συνήθως, και για όποια αλλαγή θα ερωτηθούμε και εμείς για να προτείνουμε λύσεις. Επίσης δεν έγινε κανένας λόγος για επίπεδα στους μαθητές της 2ης ξένης γλώσσας. Θέλουμε λοιπόν να σας εκφράσουμε την κατάπληξη και την
αντίθεσή μας σε αυτή την προοπτική για τους εξής λόγους:

1. Βρισκόμαστε στο τέλος του δεύτερου τριμήνου και δεν γνωρίζουμε πώς θα γίνουν οι εξετάσεις. Είναι προφανές ότι ο χρόνος που απομένει για να προετοιμάσουμε τους μαθητές μας δεν επαρκεί. Η μήπως προτείνετε να τους προετοιμάσουμε για δυο ειδών εξετάσεις και …ίδωμεν;

2. Με την αιφνιδιαστική αυτή αλλαγή ακυρώνεται (ή μάλλον ακυρώνετε)κατ`ουσίαν το πνεύμα του Πιλοτικού Σχολείου, εφόσον θα υποχρεωθούμε να αφήσουμε κατά μέρος ό,τι καινοτόμο έχουμε προγραμματίσει και να προτάξουμε την προετοιμασία για τις νέου τύπου εξετάσεις.

3. Είναι άξιον απορίας που το ζήτημα τίθεται για τις ξένες γλώσσες, παρ`όλο που τα φιλολογικά μαθήματα (!) θα εξετασθούν με τον παλιό τρόπο και φέτος .

4. Η αποσπασματική εφαρμογή του νέου συστήματος εξετάσεων αποδεικνύει για άλλη μια φορά προχειρότητα, αναξιοπιστία και ασυνέπεια απέναντι στην Εκπαιδευτική Κοινότητα και την Κοινή Γνώμη, διότι:
α. Δεν λάβατε υπόψη ιδιαιτερότητες του μαθητικού πληθυσμού, όπως : μαθησιακές δυσκολίες, αδυναμίες προσαρμογής, κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα. Στο δικό μας σχολείο, για παράδειγμα, υπάρχουν μαθητές από ξένα κράτη, ελληνόπουλα με καταγωγή από τον Πόντο, ελληνόπουλα Ρομά (αθίγγανοι) καθώς και παιδιά με σοβαρά οικογενειακά προβλήματα (γονείς άνεργοι, φυλακισμένοι, τοξικομανείς ). Πρόκειται για παιδιά με μεγάλα προβλήματα προσαρμογής και ένταξης. Πώς θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν αυτοί οι μαθητές στον νέο τύπο εξετάσεων; Το Νέο Σχολείο – «Πρώτα ο μαθητής» έπαψε να είναι «ενταξιακό» και «πολύ-πολιτισμικό» ;
β. Δεν λάβατε υπόψη ότι μετά την κατάργηση των Ιταλικών / Ισπανικών, οι μαθητές της Β` και Γ` Γυμνασίου διάλεξαν να παρακολουθούν και -όσοι επιθυμούν- να βαθμολογούνται στα Γαλλικά ή στα Γερμανικά. Επομένως, στη δεύτερη γλώσσα έχουμε μαθητές που διδάσκονται για πρώτη φορά την ξένη γλώσσα στην Β` ή στην Γ` τάξη.
Πώς θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν αυτοί οι μαθητές στον νέο τύπο εξετάσεων;
γ. Δεν λάβατε υπόψη τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή που παρατηρούνται σε όλα τα δημόσια σχολεία της επικράτειας. Ελλείψεις σε εργαστήρια η/υ, σε διαδραστικούς πίνακες , ακόμα και σε CD players. Σε πολλά σχολεία – και στο δικό μας – δεν υπάρχουν αίθουσες για τις ξένες γλώσσες. Το μάθημα γίνεται άλλοτε στο χημείο και άλλοτε στη βιβλιοθήκη. Πώς θα προετοιμαστούν αυτοί οι μαθητές για τον νέο τύπο εξετάσεων;
δ. Δεν λάβατε υπόψη το τεράστιο κόστος του «εμπλουτισμού» των σχολικών εγχειριδίων από την επόμενη σχολική χρονιά (αυτή την πληροφόρηση είχαμε από τους επιμορφωτές). Μας παραπέμπετε στο διαδίκτυο για να αντλούμε υλικό και μετά ο καθένας να διαμορφώνει την δική του ύλη. Μας προτείνατε ακόμη και να χρησιμοποιούμε σειρές βιβλίων του εμπορίου (αυτό ισοδυναμεί με κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας ή όχι ;).Πώς προτείνετε να χρησιμοποιούν οι μαθητές το υλικό αυτό; Σε φωτοτυπίες; Ποιός θα βγάζει εκατοντάδες φωτοτυπίες κάθε βδομάδα, χιλιάδες φωτοτυπίες κάθε μήνα; Ποιος θα πληρώνει τις φωτοτυπίες; Το Νέο Σχολείο – «Πρώτα ο μαθητής» είναι μόνο για μαθητές που μπορούν να πληρώνουν για τη μόρφωσή τους και για εκπαιδευτικούς που δύνανται να
εργάζονται ασταμάτητα και αφιλοκερδώς;

Ως ένα βαθμό κατανοούμε την πίεση που ασκείται από την Ε.Ε. για την απορρόφηση των κονδυλίων και για την εφαρμογή προγραμμάτων καινοτόμων δράσεων και κοινής εκπαιδευτικής πολιτικής με τα υπόλοιπα κράτη της. Επίσης, όλοι γνωρίζουμε ότι αυτά είναι μέτρα που έπρεπε να είχαν ληφθεί σταδιακά και με μακρόπνοο σχεδιασμό εδώ και χρόνια. Τώρα καλούμαστε αιφνιδιαστικά να εφαρμόσουμε ένα σύστημα ξένο σε μας με τον χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος και με την μέθοδο «σοκ και δέος». Είμαστε σύμφωνοι με ό,τι στοχεύει στην πρόοδο, στην εξέλιξη, στην βελτίωση. Είμαστε απόλυτα αντίθετοι στα αντιπαιδαγωγικά, αντιδεοντολογικά και αντισυναδελφικά μέτρα που επιβάλλονται εκ μέρους υμών σε βάρος ημών και των μαθητών μας.

Εν κατακλείδι, ζητάμε να μην ισχύσει για το τρέχον σχολικό έτος ο νέος τρόπος εξέτασης των ξένων γλωσσών. Για το επόμενο σχολικό έτος επιθυμούμε να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι παρατηρήσεις των μάχιμων εκπαιδευτικών του κλάδου στις αποφάσεις που λαμβάνονται τώρα και που θα επηρεάσουν το μέλλον του συνόλου της μαθητικής κοινότητας.

Σας ευχαριστούμε για το χρόνο που μας διαθέσατε και παρακαλούμε να μας απαντήσετε εγγράφως στα ερωτήματα που θέτουμε σε αυτή την επιστολή.

Για το 1ο Γ/σιο Αχαρνών

Αλεξανδροπούλου Παναγιώτα ΠΕ 7
Κοντού Μαγδαληνή ΠΕ 5
Κουρή Μαρία ΠΕ 6
Οικονόμου Ειρήνη ΠΕ 5
Χαμπούρη Ευδοκία ΠΕ 6
Χρυσανθακοπούλου Αικατερίνη ΠΕ 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου