Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

Ο τιμωρητικός χαρακτήρας της επιχειρούμενης αξιολόγησης



Ο τιμωρητικός χαρακτήρας της επιχειρούμενης αξιολόγησης
Τι προβλέπει το ισχύον νομικό πλαίσιο

Με αφορμή τη συζήτηση που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα για την
αξιολόγηση των Δημοσίων Υπαλλήλων και τα ερωτήματα των συναδέλφων για το ισχύον
νομικό πλαίσιο, παραθέτουμε τις διατάξεις εκείνες που αφορούν τόσο τους υπαλλήλους
που διανύουν τη δοκιμαστική υπηρεσία όσο και τους μόνιμους υπαλλήλους.

Στο… διαβόητο Νόμο 4024/11 (άρθρο 7) προβλέπονται τα παρακάτω:
«Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού
Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η ικανότητα, η απόδοση
ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο
και σε επίπεδο μονάδας και η συμπεριφορά του υπαλλήλου στην υπηρεσία,
αποτελούν αντικείμενο περιοδικής εκθέσεως αξιολόγησης, που συντάσσεται κάθε χρόνο»
(παρ. 3).
«Με το Προεδρικό Διάταγμα, που προβλέπεται στην προηγούμενη παράγραφο του
παρόντος άρθρου:
καθορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται αξιολόγηση, ο
χρόνος έναρξης και λήξης της αξιολόγησης, τα όργανα, η διαδικασία και ο τύπος
αξιολόγησης, καθώς και η βαρύτητα των επί μέρους κριτηρίων για την προαγωγική
εξέλιξη, για την επιλογή του υπαλλήλου σε θέσεις προϊσταμένων οργανικών
μονάδων οποιουδήποτε επιπέδου, για την αξιολόγηση της θητείας των
προϊσταμένων στις θέσεις ευθύνης, καθώς και η συμμετοχή του Εθνικού Κέντρου
Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΔΔΑ) στη διαδικασία της αξιολόγησης,
προβλέπεται η διαδικασία συγκρότησης των Συμβουλίων Αξιολόγησης
κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης
και έχουν δυνατότητα επανεξέτασης της αξιολόγησης ή αναπομπής της στα όργανα
αξιολόγησης των προηγούμενων επιπέδων,
μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα και να καθορίζονται οι προϋποθέσεις
άσκησης προσφυγής του ενδιαφερόμενου ενώπιον του οικείου Συμβουλίου
Αξιολόγησης και
μπορεί να προβλέπονται τα όργανα και οι διαδικασίες διασφάλισης της ορθής
εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου της ορθής και ομοιόμορφης
εφαρμογής του σε όλες τις υπηρεσίες και φορείς στους οποίους αυτό εφαρμόζεται,
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του παρόντος νόμου» (παρ. 4).

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Σε εφαρμογή της παραπάνω διάταξης συγκροτήθηκε με Απόφαση
του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης τριμελής ομάδα εργασίας με σκοπό τη
σύνταξη προσχεδίου Π.Δτος μέχρι και το τέλος Μαρτίου (η Απόφαση αυτή είναι
αναρτημένη στην ιστοσελίδα μας).

Δόκιμοι υπάλληλοι και αξιολόγηση
Οι υπάλληλοι όλων των κατηγοριών διανύουν δοκιμαστική περίοδο δύο ετών, στο
βαθμό που εισάγονται (ΣΤ).
Οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος συναφούς με τα αντικείμενα, στα οποία
είναι δυνατόν, κατά τις οργανικές διατάξεις της υπηρεσίας τους να απασχοληθούν,
κατατάσσονται, ως δόκιμοι στο Βαθμό Δ.
Οι κάτοχοι αναγνωρισμένου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, ετήσιας
τουλάχιστον διάρκειας, συναφούς με τα αντικείμενα, στα οποία είναι δυνατόν,
κατά τις οργανικές διατάξεις της υπηρεσίας τους, να απασχοληθούν, κατατάσσονται, ως
δόκιμοι στο Βαθμό Ε.
Μετά το πέρας της δοκιμαστικής αυτής περιόδου, ο υπάλληλος μονιμοποιείται ή
συνεχίζει να απασχολείται εφόσον πρόκειται για προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού
δικαίου αορίστου χρόνου, εφόσον (άρθρο 6, παρ. 5):
στην έκθεση αξιολόγησής του εξασφαλίζει, με βάση τη βαθμολόγηση της
απόδοσής του και της υλοποίησης της στοχοθεσίας, καθώς και τη βαθμολόγηση
των λοιπών κριτηρίων αξιολόγησης στο σύστημα αξιολόγησης, βαθμολογία
μεγαλύτερη της βάσης και
κριθεί από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο επιτυχής η δοκιμαστική του υπηρεσία.
Εφόσον ο δόκιμος υπάλληλος μονιμοποιηθεί, προάγεται στον επόμενο βαθμό.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
Σε περίπτωση που το υπηρεσιακό συμβούλιο κρίνει τον υπάλληλο μη ικανό να
μονιμοποιηθεί ή να συνεχίσει την απασχόλησή του, ο υπάλληλος απολύεται. Το
Υπηρεσιακό Συμβούλιο μπορεί, κατά περίπτωση, να αποφασίσει, άπαξ, την παράταση της
δοκιμαστικής υπηρεσίας του υπαλλήλου από έξι (6) μέχρι δώδεκα (12) μήνες, εφόσον, με
βάση την έκθεση αξιολόγησης και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου του, δεν προκύπτει
σαφώς η καταλληλότητα του κρινομένου προκειμένου να μονιμοποιηθεί ή να συνεχίσει να
απασχολείται. Σε αυτή την περίπτωση, μετά τη λήξη της παράτασης της δοκιμαστικής
υπηρεσίας, ο υπάλληλος επαναξιολογείται. Το υπηρεσιακό συμβούλιο, κατά την
επανάκριση, καλεί σε συνέντευξη τον υπάλληλο. Για την περίοδο αυτή ο υπάλληλος
δεν εξελίσσεται μισθολογικά (άρθρο 6, παρ. 6).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης
του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατατάσσονται,
ως μόνιμοι, στο Βαθμό Δ. Ο χρόνος φοίτησης στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης
και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), με την αποφοίτησή τους, θεωρείται ως χρόνος επιτυχούς
δοκιμαστικής υπηρεσίας.


Μόνιμοι υπάλληλοι και αξιολόγηση
Η αξιολόγηση των μόνιμων Δημοσίων Υπαλλήλων (άρα και των εκπαιδευτικών)
παράγει αποτελέσματα για α) την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό, β) την εξέλιξη στα
μισθολογικά κλιμάκια και γ) την κατάληψη θέσης Στελέχους Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα:

Α) Για την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό
Για την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό, που διενεργείται από το οικείο
Υπηρεσιακό Συμβούλιο μία φορά το χρόνο, λαμβάνεται υπόψη (άρθρο 7, παρ. 6):
α) η αξιολόγηση του υπαλλήλου στο πλαίσιο του συστήματος αξιολόγησης και
συγκεκριμένα:
η απόδοσή του που μετράται με βάση το βαθμό επιτυχούς ή μη υλοποίησης της
στοχοθεσίας και
οι διοικητικές ικανότητές του και η συμπεριφορά στην υπηρεσία,
β) το ανώτατο ποσοστό, επί τοις εκατό, προαγωγής στον επόμενο βαθμό, των
κρινόμενων υπαλλήλων, ήτοι:
Από το βαθμό ΣΤ’ στο βαθμό Ε’ μέχρι και 100% των κρινόμενων υπαλλήλων
Από το βαθμό Ε’ στο βαθμό Δ’ μέχρι και 90% των κρινόμενων υπαλλήλων.
Από το βαθμό Δ’ στο βαθμό Γ’ μέχρι και 80% των κρινόμενων υπαλλήλων.
Από το βαθμό Γ’ στο βαθμό Β’ μέχρι και 70% των κρινόμενων υπαλλήλων.
Από το βαθμό Β’ στο βαθμό Α’ μέχρι και 30% των κρινόμενων υπαλλήλων.
γ) ο προβλεπόμενος ελάχιστος χρόνος παραμονής στο βαθμό, ήτοι:
Από το Βαθμό ΣΤ στο Βαθμό Ε, δύο (2) έτη
Από το Βαθμό Ε στο Βαθμό Δ, τέσσερα (4) έτη
Από το Βαθμό Δ στο Βαθμό Γ, τέσσερα (4) έτη
Από το Βαθμό Γ στο Βαθμό Β, τέσσερα (4) έτη
Από το Βαθμό Β στο Βαθμό Α έξι (6) έτη

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
Για την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό, η απόδοση του κρινόμενου υπαλλήλου
λαμβάνεται υπόψη σε ποσοστό 70% τουλάχιστον επί του συνόλου, που αφορά στα
λοιπά κριτήρια αξιολόγησης των ουσιαστικών και άλλων προσόντων, όπως ορίζονται
ειδικότερα από το σύστημα αξιολόγησης. Προκειμένου για την προαγωγή από το Βαθμό Β
στο Βαθμό Α το ποσοστό αυτό είναι 80% τουλάχιστον (άρθρο 7, παρ. 2).
Στις περιπτώσεις που ο υπάλληλος τύχει αρνητικής κρίσης για προαγωγή,
χάνει το δικαίωμα συμμετοχής στην κρίση για προαγωγή για τα επόμενα δύο (2) έτη
(άρθρο 7, παρ. 5).

ΠΡΟΣΟΧΗ: Πριν στεγνώσει το μελάνι από τη δημοσίευση του νόμου 4024 ήρθε
το - ψηφισμένο πλέον – νέο μνημόνιο στο οποίο προβλέπεται ότι η κυβέρνηση θα
προχωρήσει σε νέα εκτίμηση του κόστους του μισθολογίου. «Εάν η εκτίμηση αποκαλύπτει
οποιαδήποτε υπερβολική μισθολογική ωρίμανση στις αποδοχές, οι κανόνες προαγωγής
αναπροσαρμόζονται προ του τέλους του 2012. Ουδεμία προαγωγή λαμβάνει χώρα
προ της εκτιμήσεως και της αναπροσαρμογής των κανόνων προαγωγής…». Σε
απλά ελληνικά, προαγωγές γιοκ!

Β) Για την εξέλιξη στα μισθολογικά κλιμάκια
Τα Μ.Κ. χορηγούνται ανά διετία, με εξαίρεση τα Μ.Κ. των Βαθμών Β΄ και Α΄, τα
οποία χορηγούνται ανά τριετία. Η εξέλιξη των υπαλλήλων στα Μ.Κ. γίνεται αυτοδίκαια
«υπέρβαση»: Ενωτική Κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. Νίκαιας 4
με την παρέλευση του ανωτέρω οριζόμενου χρόνου. Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση που,
από τις εκθέσεις αξιολόγησής του, προκύπτει ότι ο υπάλληλος δεν έχει επιτύχει την
υλοποίηση της προβλεπόμενης στοχοθεσίας σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα
τοις εκατό (50%), για δύο συνεχή χρόνια, δεν εξελίσσεται μισθολογικά μέχρις ότου
επιτύχει το ως άνω ελάχιστο ποσοστό (άρθρο 12, παρ. 2)

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ο χρόνος κατά τον οποίο ο υπάλληλος δεν εξελίσσεται
μισθολογικά δεν συνυπολογίζεται για τον υπολογισμό του ελάχιστου χρόνου
παραμονής στο βαθμό (άρθρο 7, παρ. 1, στοιχείο γ’, εδ’ β).
Γ) Για την κατάληψη θέσης Στελέχους Εκπαίδευσης
«Στερούνται του δικαιώματος συμμετοχής στη διαδικασία Επιλογής Στελεχών
εκπαιδευτικοί, οι οποίοι με δική τους υπαιτιότητα δεν συμμετείχαν στις διαδικασίες
αξιολόγησης που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις» (άρθρο 11, παρ. 11 του
Ν.3848/10).
Καταβολή Κινήτρου Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.)
Σε… αντιστάθμισμα των όσων αναφέρονται παραπάνω θεσπίζεται το Κίνητρο
Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.). Συγκεκριμένα (άρθρο 19, παρ. 1):
Στους υπαλλήλους, οι οποίοι υπηρετούν σε υπηρεσιακές μονάδες οι οποίες έχουν
πετύχει πάνω από 80%, τους ποσοτικοποιημένους στόχους που έχουν τεθεί με βάση το
σύστημα αξιολόγησης, είναι δυνατή η καταβολή Κινήτρου Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.).
Το Κ.Ε.Σ. υπολογίζεται ανά υπουργείο ή φορέα και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 3%
του συνολικού μισθολογικού κόστους του, κατά το προηγούμενο έτος. Το Κ.Ε.Σ. μπορεί
να καταβάλλεται μία φορά κατ’ έτος, μετά από πιστοποιημένη, μέσω της έκθεσης
αξιολόγησης, επίτευξη των στόχων κατά το προηγούμενο έτος.
Το Κ.Ε.Σ. που καταβάλλεται στους υπαλλήλους ισούται με ποσό μέχρι 50% ενός
βασικού τους μισθού, εφόσον επέτυχαν τους στόχους σε ποσοστό μέχρι και 90%
(σ.σ. δηλαδή από 80% έως και 90%!!!) και με ποσό μέχρι 100% ενός βασικού τους
μισθού, εφόσον επέτυχαν τους στόχους σε ποσοστό από 90% και πάνω!!! (οι
επισημάνσεις δικές μας).

Αντί επιλόγου…
Από την παράθεση της ισχύουσας νομοθεσίας γίνεται αντιληπτό το ασφυκτικό
πλαίσιο που θεσπίστηκε και το οποίο… συμπληρώθηκε από το νέο μνημόνιο. Ο επίλογος,
λοιπόν, θα γραφτεί από τον καθένα μας - μέσα από τη συλλογική δράση - στους
δρόμους του Αγώνα!
Φεβρουάριος 2012




Δημητρακόπουλος Γιώργος
Αναπληρωματικός Αιρετός Κ.Υ.Σ.Π.Ε.

Τηλ. επικοινωνίας 6977–747439
e-mail: info@gdimitrakopoulos.gr
http://www.gdimitrakopoulos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου